Civil Aviation Technology College (CATC),IRAN

جمعه, 31 فروردين 1403

دوره سيستم مديريت ايمني فرودگاه دردانشكده صنعت هواپيمايي

دوره سيستم مديريت ايمني فرودگاه دردانشكده صنعت هواپيمايي كشوري آغاز شد

دوره آموزشي اجراي سيستم مديريت ايمني(SMS) در فرودگاه، با سخنان عضو هيات مديره و معاون برنامه ريزي و نظارت شركت فرودگاههاي كشور  روز شنبه 15 بهمن در دانشكده صنعت هواپيمايي كشوري آغاز به كار كرد.

بنابر گزارش روابط عمومي شركت فرودگاههاي كشور در اين دوره پنج روزه استاد بين المللي سيستم مديريت ايمني، جان پوتينگر مدير ايمني و عمليات اتحاديه بين المللي فرودگاهها تدريس خواهد كرد.

در آيين گشايش اين دوره كه 24 نفر از مديران و كارشناسان ايمني فرودگاهي و ستادي در آن حضور دارند، عضو هيات مديره و معاون برنامه ريزي و نظارت شركت فرودگاههاي كشور طي سخناني با اشاره به ايمني به عنوان مهمترين دغدغه جهاني صنعت حمل و نقل هوايي از  آغاز تاكنون، رشد ايمن و منظم هواپيمايي كشوري بين المللي را يكي از اركان كنوانسيون بين المللي هواپيمايي كشوري ياد كرد.

محمدرضا عبدالرحيمي در ادامه با يادآوري اقدامات و الزامات مربوط به ايمني پروازها در حين پرواز و در سطوح پروازي فرودگاهها به تشريح ديدگاههاي سنتي انفعالي (Reactive) و نوين پيشگيرانه (Proactive) در راستاي ايجاد و حفظ و ارتقاء مستمر سطح ايمني در صنعت هوانوردي پرداخت و از سيستمي بودن، پيشگيرانه بودن ،برخورداري از ساختار سازماني مسئول، سياست ها و اهداف ايمني به عنوان ويژگي هاي اساسي سيستم مديريت ايمني ياد كرد.

سرپرست دانشكده صنعت هواپيمايي كشوري با اشاره به الزامات ضميمه 14 كنواسيون بين المللي هواپيمايي كشوري و سند 9774 موضوع نظام نامه گواهينامه فرودگاهي افزود: همه فرودگاهها ملزمند نسبت به استقرار سامانه مديريت ايمني و تحقق راهبردي ترين هدف صنعت از اين طريق را دنبال نمايند. وي خاطر نشان نمود در اين مسير البته بايد همواره به استانداردها و توصيه هاي ملي و بين المللي از يك سو و برخورداري از زيرساخت ها و تجهيزات و تسهيلات ايمن توج ه كافي داشته باشيم.

عضو هيات مديره شركت فرودگاههاي كشور ايمني را به عنوان اولين هدف راهبردي شركت فرودگاهها در همه فعاليت هاي فرودگاهي و خدمات ناوبري هوايي ذكر نمود و گفت: بر اين اساس آموزش و انتقال مفهوم جامع سيستم مديريت ايمني به كارشناسان و مديران شركت، تشكيل واحدها و انتصاب مديران ايمني فرودگاهها و ستاد شركت و تدوين نظام نامه ايمني شركت و فرودگاهها با مشاركت همه بخش هاي داخلي و خارجي شركت در سال هاي اخير به صورت جدي در دستور كار شركت قرار داشته و دوره بين المللي اجراي سيستم مديريت ايمني فرودگاه نيز در اين راستا مي باشد.

عبدالرحيمي در پايان با اظهار اميدواري نسبت به ارتقاء دانش همكاران در زمينه هاي مختلف مفاهيم پايه اي ايمني، اصول مديريت ايمني، اجراي سيستم مديريت ايمني، از طريق اين دوره بر برنامه ريزي و اجراي سيستم مديريت ايمني در فرودگاهها تاكيد كرد و  از استقرار آن در فرودگاهها در آينده نزديك خبر داد.