Civil Aviation Technology College (CATC),IRAN

سه شنبه, 28 فروردين 1403

20octروز جهانی کنترلر ترافیک هوایی مبارک

20octروز جهانی کنترلر ترافیک هوایی مبارک

بيشتر اوقات وقتي به يك سفر هوايي مي روم با خود ميگويم اي كاش من هم مانند اغلب مسافران هواپيما از حساسيت كنترل پروازها در آسمان خبر نداشتم تا شايد از اين سفر هوايي لذت بيشتري مي بردم. چرا كه از حساسيت،پيچيدگي و مسائل استرس زايي كه كنترلرهاي ترافيكي هوايي با آن روبرو هستندآگاهي دارم .

از كنترلرهاي ترافيك هوايي گفتم؛انسانهايي كه تصميمات به جا، دقيق وسريع آنها در هر لحظه از زمان ودر هر گوشه از فضاي بيكران آسمان كه پرندگان آهنين به آنها راه دارند، سكاندار سلامتي و ايمني پروازها هستند. آنهايي كه به مدد ذهن بيدار و قدرت پردازش بالا در هر لحظه، كنترل و هدايت چندين هواپيما را بر عهده دارند. مراقبت پرواز، حرفه اي كه به منظور تامين امنيت و سلامت هواپيماها از لحظه روشن كردن موتور تا لحظه اي كه در فرودگاه مقصد خاموش مي شود ادامه خواهد داشت .

متخصصين مراقبت پرواز، جريان ترافيك هوايي را به گونه اي تنظيم مي كنند كه هواپيماها همواره در فاصله ي ايمن از يكديگر قرار داشته باشند، اما اين ايمني تنها بخشي از وظايف آنهاست چرا كه آنها بايد جريان ترافيك راچنان مد نظر داشته باشند كه پروازها با حداقل تاخير به مسير خود ادامه دهند .

يكي ديگر از مسئوليتهاي كنترلر ترافيك هوايي، نظم بخشي به ورود و خروج پروازها يي است كه در حوزه فرودگاهها پرواز مي كنند و در اين ميان اطلاعات هواشناسي نيز ارائه مي گردد .

مراقبت پرواز تنها يك رشته و شغل محسوب نمي شود بلكه اين رشته در حقيقت هنريست كه با قوانين و مقررات خاص خود زمينه را براي هنرنمايي مراقبان پرواز فراهم مي آورد. هنري كه نه تنها ازملزومات يك كار هنري از قبيل خوب ديدن ، خوب شنيدن و خوب تحليل كردن بي بهره نيست بلكه برخلاف تمام هنرها كه در آرامش و صرف زمان انجام ميگيرند اين حرفه از فني پيچيده تر همچون سريع الانتقال بودن و خوب تصميم گرفتن نيز برخوردار است؛ چرا كه در حالات و موقعيتهاي اضطراري،لحظات و ثانيه ها كارساز مي باشند و اگر يك كنترلر اين زمانها را از دست بدهد جان صدها انسان را به خطر خواهد انداخت.

از ديگر ويژگي هاي اين حرفه يا هنر، مهيج بودن آن است چرا كه در هر دقيقه ي كار ممكن است رويداد     تازه اي به وقوع بپيوندد و كنترلر مراقبت پرواز بايد راه حلي مناسب و به دور از هرگونه اشتباه براي آن رويداد بيابد.

آري آنچه بيان شد تنها بخشي از مسئوليتها و ويژگيهاي كنترلرهاي مراقبت پرواز بود. آنهايي كه در خط مقدم عمليات هوانوردي بي هيچ نام و نشاني به انجام وظيفه مشغولند. انسانهايي كه معتقدند :

سراپا اگر زرد و پژمرده ايم

ولي دل به پاييز نسپرده ايم

دلي سر بلند و سري سر به زير

از اين دست عمري به سر برده ايم

و فدراسيون جهاني كنترلرهاي ترافيك هوايي(ايفاتكا) 28مهرماه(20 اكتبر) را به پاسداشت زحمات كنترلرهاي ترافيك هوايي، به نام ايشان نامگذاري نموده تا بدينوسيله سازمانها و نهادهاي مرتبط قدردان زحمات مردان و زنان بي‌ادعاي صنعت هوانوردي باشند.

دانشگاه صنعت هواپیمایی کشوری