Civil Aviation Technology College (CATC),IRAN

شنبه, 01 ارديبهشت 1403

ياتا بار ديگر سود صنعت هواپيمايي را در سال 2012 تعديل كرد

ياتا بار ديگر سود صنعت هواپيمايي را در سال 2012 تعديل كرد
انجمن بين المللي حمل و نقل هوايي (ياتا) بار ديگر پيش بيني خود را در خصوص سود صنعت هواپيمايي در سال 2012 ميلادي تعديل كرد.

به گزارش رويترز، ياتا دليل اين امر را افزايش مجدد نرخ سوخت و به تبع آن افزايش هزينه هاي شركت هاي هواپيمايي اعلام كرده است.

بر اساس اين گزارش، ياتا سود شركت هاي هواپيمايي را در سال 2012 ميلادي در حدود 3 ميليارد دلار و حاشيه سود را در حدود 5/0 درصد پيش بيني كرده است.

اين در حالي است كه بنا به دلايل مختلف، از جمله تشديد نشدن اوضاع در منطقه يورو، بهبود اقتصاد آمريكا، تثبيت شدن بازارهاي كارگو و عدم افزايش بيش از حد ظرفيت ها، سود پيش بيني شده صنعت هواپيمايي در سال جاري ميلادي، بيش از حد كاهش نداشت.

"توني تيلور"، مدير كل ياتا، در اين خصوص گفت: سال 2012 سال دشواري براي صنعت هواپيمايي خواهد بود.

وي افزود: هر چند خطر تشديد اوضاع در منطقه يورو برطرف شده است، اما افزايش بي رويه نرخ سوخت، معضل ديگري است كه جاي آن را گرفته است.

تيلور يادآور شد: عملكرد صنعت هواپيمايي رابطه تنگاتنگي با توليد ناخالص ملي دارد و در مواردي كه توليد ناخالص ملي به زير 2/0 سقوط مي كند، صنعت هواپيمايي با زيان هنگفتي مواجه مي شود.

مديركل ياتا خاطرنشان كرد: در شرايط كنوني كه پيش بيني ياتا از توليد ناخالص ملي در حدود 2/0 است، اگر صنعت هواپيمايي در سال جاري با زيان مواجه نشود، جاي شگفتي نيست.

گفتني است ياتا سود پيش بيني شده صنعت هواپيمايي در سال 2011 را نيز چندين بار تعديل و در نهايت، آن را در حدود شش ميليارد و 900 ميليون دلار اعلام كرد كه دليل آن، عملكرد بسيار خوب شركت هاي هواپيمايي چيني بود.