Civil Aviation Technology College (CATC),IRAN

سه شنبه, 28 فروردين 1403

مراسم اختتاميه دوره هاي آموزشي بين المللي تربيت مدرس زبان انگليسي هوانوردي و سامانه مديريت ايمني

معاون برنامه ريزي و نظارت:ايمني درصدر فعاليتهاي صنعت هوانوردي قراردارد
مراسم اختتاميه دوره هاي آموزشي بين المللي تربيت مدرس زبان انگليسي هوانوردي و سامانه مديريت ايمني (SMS) با حضور رييس هيات مديره و مدير عامل شركت فرودگاههاي كشور، اعضاي هيات مديره ، مديران ستادي و اساتيد بين المللي در تهران برگزار شد.
به گزارش روابط عمومي شركت فرودگاههاي كشور، در اين مراسم كه چهارشنبه (19 بهمن) در دانشكده صنعت هواپيمايي كشوري بر پا شده بود، " محمد رضا عبدالرحيمي" عضو هيات مديره و معاون برنامه ريزي و نظارت  در سخناني با گراميداشت دهه خجسته فجر و هفته وحدت، بر اهميت جايگاه ايمني در صنعت هوانوردي جهاني تاكيد كرد و گفت: ايمني در صدر همه فعاليتهاي اين صنعت قرار دارد.
وي افزود: ايمني به عنوان مبناي فعاليت هوانوردي جهاني همواره از زمان تصويب كنوانسيون شيكاگو در سال 1944 مورد توجه و از دغدغه هاي اصلي ماده 44 كنوانسيون شيكاگو در باره استانداردهاي صنعت هوانوردي بوده است كه در آن وظايف سازمان بين المللي هواپيمايي كشور "ايكائو" و نقش آن در باره ارتقاي اين عنصر حياتي تبيين شده است.
سرپرست دانشكده صنعت هواپيمايي كشوري با مقايسه تطبيقي آمار تلفات ناشي از حوادث هوايي از سال 1944 به بعد اظهارداشت: با گذشت بيش از 60 سال از تصويب كنوانسيون شيكاگو و افزايش جمعيت و استفاده مردم جهان از هواپيما براي سفر، ميزان تلفات حوادث هوايي امروزه در مقايسه با آن زمان افزايش نيافته است كه اين موضوع مرهون رشد مستمر صنعت هوانوردي است.
عبدالرحيمي بر اهميت نقش ارتباطات در صنعت هوانوردي تاكيد كرد و با اشاره به علل برخي حوادث هوايي در دهه هشتاد اظهارداشت: ارتباطات از مباني ايمني هوانوردي است و نقش ارتباطات ناكارآمد در روي دادن حوادث هوايي دهه هشتاد بر كسي پوشيده نيست.
معاون برنامه ريزي و نظارت  سپس به اقدامات ايكائو از سال 1988 براي تقويت زبان انگليسي هوانوردي جهاني به منظور برقراري ارتباط موثر و كارآمد در حمل و نقل هوايي اشاره و ابراز اميد واري كرد با برگزاري دومين دوره بين المللي آموزش تربيت مدرس زبان انگليسي زير نظر موسسه FLIGHT SPEAK  در كشورمان اين هدف بيش از پيش محقق شود.
وي با اشاره به تشكيل 50 دوره آموزش زبان انگليسي توسط شركت كنندگان در نخستين دوره بين المللي تربيت مدرس زبان كه سال گذشته در تهران تشكيل شد، خاطرنشان كرد: در يك سال گذشته حدود 75 درصد كاركنان مراقبت پرواز سطح 4 آموزش زبان انگليسي را گذرانده اند.
سرپرست دانشكده صنعت هواپيمايي كشوري همچنين با اشاره به برگزاري دومين دوره بين المللي اجراي سامانه مديريت ايمني (SMS) فرودگاه در تهران گفت: توجه به ايمني بخش قابل توجهي از هزينه هاي صنعت هواپيمايي را كاهش مي دهد.

عبدالرحيمي نقش عوامل مختلف از جمله نيروي انساني، فرودگاهها ، شركتهاي هواپيمايي و مديريت را در پيشگيري از حوادث و سوانح هوايي تشريح و تاكيد كرد : با رشد تكنولوژي در صنعت هوانوردي و ادامه سوانح هوايي، عوامل سازماني دخيل در سوانح شناسايي و رويكردي پيش گيرانه براي كاهش آثار آن مورد توجه قرار گرفت كه دومين دوره آموزشي اجراي سامانه مديريت ايمني هم در اين راستا برگزار شد.

معاون برنامه ريزي و نظارت توجه بيش از پيش به بسط و استقرار مديريت ايمني با آموزش تعهد مديريت ارشد را از اهداف اين دوره آموزشي عنوان و تاكيد كرد: تشكيل دفاتر ايمني مستقل در فروودگاهها تحت نظر مدير ارشد فرودگاه از اهداف شركت فرودگاههاي كشور است.