صنعت هوایی بی شک امروزه یکی از مهمترین روشهای حمل و نقل مسافر و بار در مسافتهای طولانی می باشد و این روند روبه افزایش می باشد. یکی از مهمترین عوامل امنیت پرواز و کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری، سرویس دهی و بازرسی های برنامه ریزی شده هواپیما و تمامی سیستمهای آن می باشد. یکی از ارکان اصلی در امر سرویس دهی فنی، تعمیر و نگهداری هواپیما، وجود نیروی انسانی آموزش دیده و مجرب می باشد. دوره مهندسی تعمیر و نگهداری هواپیما با هدف آموزش و تربیت نیروی متخصص در این زمینه برنامه ریزی و ایجاد گردیده است. در طول این دوره دانشجویان علاوه بر مباحث علمی، تئوریک و محاسباتی، دروس تخصصی هواپیما و سیستمهای مربوطه را بصورت تئوریک بهمراه کارگاههای تخصصی آنها می گذرانند.
مهندسی مکانیک هواپیما که بعضاً در ایران به آن مهندسی تعمیرونگهداری هواپیما اطلاق میشود، یکی از دو زیرمجموعه حوزه Aircraft Maintenance بهمعنای «تعمیرونگهداری هواپیما، بالگرد و صنایع مشابه» است. در صنعت هواپیمایی، واژه maintenance تنها به «تعمیر» و «نگهداری» ختم نمیگردد و در اصل نماینده ۶ واژه Repair، Overhaul، Inspection، Modification، Replacement و Defect Rectification محسوب میشود.
متخصص مکانیک هواپیما کیست؟
«متخصص مکانیک هواپیما» کسی است که با تکیه بر دانش و تجربه خود، صلاحیت پرواز هواپیما و بالگرد را در زمینه مکانیک بهویژه پیشرانش تداوم میبخشد.
ویژگیهای متخصص مکانیک هواپیما:
- خط فکری، رفتار و انضباط هوانوردی
- تعهد و احترام به قوانین هوانوردی
- دقت بالا، درک عمیق و تجسم فضایی
- توانایی جسمی و روحی عالی
- صبر و کنترل استرس
- توانایی انجام کار گروهی
ورود به صنعت
دانشجویان این رشته باید در زمینه هوانوردی، ریاضیات، مکانیک و تا حدی برق از علاقه و توانایی کافی برخوردار باشند. علاقهمندان به فعالیت در این حوزه بایستی برابر با قوانین و مقررات سازمان هواپیمایی کشوری و آژانس ایمنی هوانوردی اروپا(EASA)، نسبت به دریافت گواهینامه بینالمللی B1.1 نیز اقدام نمایند. این گواهینامه مشتمل بر 13 آزمون تستی انگلیسی و 3 آزمون تشریحی انگلیسی است.
فضای شغلی
معاونت فنی – مهندسی یک شرکت هواپیمایی که در برخی موارد، معاونت مهندسی و تعمیرات نیز نامیده میشود؛ شامل واحدهای ذیل است:
- آشیانه و Shop
- خط پرواز و انبار
- واحد PPC یا PC
- واحد CAMO
- واحد QA و QC
وظایف و مسئولیتها
متخصص مکانیک هواپیما بهطور کلی مسئول تداوم صلاحیت پرواز و تأمین ایمنی هواپیما و بالگرد در زمینه مکانیک بوده و بایستی پیشرانش، سیستمها و قطعات مربوطه را از لحاظ فنی در وضعیت مطلوب و در سلامت کامل نگه دارد. این وظیفه بهطور کلی شامل نصب، راهاندازی، تشخیص عیوب، تعمیر، سرویس و نگهداری میشود.